کارگذاری فنر یا استنت در داخل عروق کرونر

آنژیوپلاستی قلب

تغییر نحوه زندگی مردم و ماشینی شدن آن، کاهش تحرک بدنی و افزایش شیوع بیماری‌هایی نظیر دیابت، افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و ... و همچنین مصرف سیگار باعث شیوع بیشتر بیماری‌های قلبی از نوع تنگی عروق کرونر (coronary) شده و به تبع آن حملات قلبی و مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش یافته است.

دانشمندان و محققان رشته پزشکی از چندین دهه ی قبل، برای کشف علل و همچنین نحوه درمان و پیشگیری از بروز تنگی و گرفتگی عروق کرونر قلبی، تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند. عروق کرونر وظیفه ی خون رسانی به عضلات قلب رابر عهده دارند.

پس از ابداع آنژیوگرافی کرونر و تشخیص دقیق میزان و محل درگیری عروق کرونر، روش ‌های مختلفی جهت درمان آن ابداع گردید.



ادامه مطلب ...


باز كردن رگ قلب و ديگر رگهاي بدن بدون عمل جراحي

با سير و ليمو ترش، رسوبات رگها برطرف و لزوم جراحي قلب منتفي مي شود

اگر رگهاي قلب و يا مغز به علت رسوبات (چربي و يا املاح) تنگ شده باشند، با نوشيدن روزانه يك ليوان كوچك از محلولي كه با تقريبا 30 پر سير پوست كنده شده و 5 ليمو ترش زرد (بيو يا ارگانيستيك) با پوست تهيه مي شود، رسوبات رگها حل و تنگي آنها برطرف مي شود.

ليمو و سير را به طور كامل با ميكسر خورد كرده و با اضافه كردن يك ليتر آب به آن، براي پختن روي اجاق قرار دهيد. به محض جوش آمدن (به اصطلاح با اولين قل)، محلول را از روي اجاق برداريد.

پس از عبور محلول از صافي (صاف كردن)، آن را در بطري دربسته در جاي خنك نگهداري كنيد. نوشيدن روزانه يك ليوان كوچك (به اندازه تقريبا 50 سانتيمتر مكعب) از اين محلول، قبل يا بعد از غذا همان كاري را انجام مي دهد كه در بالا ذكر شد.

اين اندازه از محلول، براي يك دوره ي سه هفته اي و براي يك نفر كفايت مي كند. پس از اين مدت، آثار مفيد آن در تجديد نيروي حيات در تمام بدن احساس مي شود و رسوب گرفتگي رگها و آثار جانبي آن، از قبيل اختلال در بينايي و شنوايي، شروع به رفع شدن خواهند كرد.

پس از اين سه هفته و بعد از يك وقفه يك هفته اي، يك دوره ي سه هفته اي ديگر اين مداوا بايد مانند بالا تكرار شود. بعد از اين مدت، موفقيت قطعي در مداوا حاصل مي شود.

اين مداوا، سالي يكبار بايد انجام گيرد.

بوي نامطبوع سير در اين روش، به اندازه اي كم مي شود كه ديگران را نمي آزارد.

با قرار دادن سير در آب جوش، پوست آن به راحتي كنده مي شود.

خانمي كه براي عمل جراحي قلب در نوبت قرار داشت، با انجام اين مداوا، الزام جراحي برايش منتفي شد. زيرا چربي و رسوب رگهاي وي از بين رفته بودند.



پنج شنبه 19 مرداد 1398برچسب:چرا قلب سمت چپ است؟, :: 2:43 ::  نويسنده : سید مهران محمدی

در ظاهر وقتی به بدن انسان نگاه می ‌کنیم همه چیز متقارن و قرینه به نظر می ‌رسد، اما در داخل بدن چطور؟ بعضی از ارگان‌ ها در بدن تک هستند. سوالی که ذهن بسیاری از محققان را به خود جلب کرده این است که چرا برخی از اندام‌ های مهم بدن مثل قلب در سمت چپ قرار گرفته‌اند، حال آنکه طبیعت به ‌طور کلی جهت راست را می‌ پسندد؟

ما به عنوان مثال دو دست، دو پا، دو گوش، دو چشم، دو شش و دو نیم ‌کره مغز داریم، اما یک دهان، یک قلب، یک معده و یک کبد داریم.

تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که چرا مثلا بینی و دهان ما در وسط قرار گرفته ‌اند، ولی قلب در سمت چپ و کبد در سمت راست است؟

جنین در اوایل بارداری شکلی متقارن دارد. در دو هفتگی اجزایی مثل کمر، شکم، سر و پا شکل می گیرند و جفت که از 200 تا 300 سلول به هم چسبیده درست شده روی آن قرار می گیرد.

هر یک از سلول‌ های جفت مجهز به نوعی مژه خاص است که در جهت عقربه‌ های ساعت می ‌چرخند. طی این چرخش، مژه‌ها کیسه‌های کوچک 0/3  تا 5 میکرون دیامتری را حرکت می ‌دهند و آن را به سمت چپ جنین می ‌فرستند. این کیسه‌ ها وقتی به این ناحیه رسیدند، می‌ ترکند و مولکول‌ های موجود در آن ها ژن ‌هایی موسوم به ژن‌ های جهت‌یاب را فعال می ‌کنند.

وقتی یک جنین رشد می ‌کند این ژن‌ ها، اندام های مختلف بدن را راهنمایی می‌ کنند تا چپ و راست را شناخته و در جایگاه خود قرار بگیرند. جالب است بدانید در برخی مواقع این ژن ‌ها دچار اشتباه می ‌شوند و به همین دلیل، گاهی انسان‌ هایی را می بینیم که مثلا قلب شان در سمت راست قرار دارد.



ادامه مطلب ...


1-اصلاح نکردن انسدادهای مکانیکی در حین عمل جراحی:
چنانچه قبل از عمل، بزرگی شاخک‌های بینی یا انحراف تیغه بینی وجود داشته باشد، جراح باید تلاش کند این موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف کند. با توجه به این‌که بینی با عمل جراحی معمولا کوچک‌تر می‌شود، چنانچه مانعی از قبل وجود داشته و انسداد هم ایجاد نکرده است را برطرف نکنیم، وقتی بینی جمع‌تر شد این مانع به ظاهر بی‌اهمیت باعث انسداد مسیر تنفسی می‌شود.

۲ـ تورم مخاط داخل بینی:
چنانچه به دلیل سینوزیت مزمن یا آلرژی شدید مخاط داخل بینی متورم باشد، ممکن است باعث انسداد تنفسی شود.
۳ ـ چسبندگی‌های داخل بینی:
اگر جراح داخل بینی را زیاد دستکاری کند، باعث زخمی‌شدن مخاط بینی می‌شود. اگر مخاط زخمی‌شده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند هنگام ترمیم به یکدیگر می‌چسبند و راه داخل بینی را تنگ می‌کنند.
۴ ـ تنگ کردن بیش از حد سوراخ‌های بینی.
۵ ـ برداشتن بیش از اندازه از غضروف‌های نوک بینی:
این امر منجر به تنگی مدخل بینی می‌شود.
اگر جراح بینی از تجربه کافی برخوردار نباشد، علاوه بر مختل شدن عملکرد بینی، این احتمال وجود دارد که ظاهر بینی فرم مطلوب و مورد نظر را پیدا نکند و به شکل نامطلوبی درآید. این شکل‌های نامطلوب و دلایل آن عبارتند از:
غیرقرینه بودن سوراخ‌های بینی
اگر به سوراخ‌های بینی فردی که عمل نکرده بنگریم معمولا ۲ سوراخ بینی دقیقا عین هم نیستند، اما فردی که عمل می‌کند بعد از عمل انتظار دارد که سوراخ‌ها کاملا قرینه باشند. جراح طی عمل باید تلاش کند که میزان غیرقرینگی را برطرف کرده و تا آنجا که ممکن است آن را اصلاح کند.
کاهش حس بویایی
پایانه‌های اعصاب بویایی در سقف حفره داخل بینی قرار گرفته‌اند. این ناحیه طی عمل زیبایی بینی معمولا دستکاری نمی‌شود، بنابراین احتمال آسیب دیدن حس بویایی بعد از عمل جراحی وجود ندارد، مگر در ۲ حالت:
حالت اول: این‌که فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است از قبل مبتلا به پولیپ وسیع و منتشر بینی بوده است و همزمان با عمل زیبایی تحت عمل پولیپکتومی‌ نیز قرار گرفته باشد. با توجه به این‌که ممکن است پولیپ‌ها در قسمت نزدیک به سقف حفره بینی قرار گرفته باشند، برداشتن آنها و دستکاری آن قسمت ممکن است منجر به آسیب دیدن پایانه‌های بویایی شود. اگر فردی مبتلا به پولیپ وسیع بینی باشد، بهتر است ابتدا در یک عمل مجزا پولیپ‌ها برداشته شوند و سپس با فاصله چند ماه بعد تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند.
حالت دوم: اگر به دلایلی که قبلا ذکر شد فردی در اثر عمل زیبایی بینی به درجاتی دچار انسداد بینی شود به همان میزان نیز دچار کاهش حس بویایی می‌شود، زیرا برای این‌که بتوانیم بویی را حس کنیم باید مولکول‌های فرار آن ماده بتوانند از طریق بینی خود را به پایانه‌های اعصاب بویایی برسانند. چنانچه بینی مسدود باشد این مولکول‌ها قادر نیستند وارد بینی شوند تا بتوانند اعصاب بویایی را تحریک کنند.
منبع : tehrooz.com



چهار شنبه 18 مرداد 1398برچسب:جراحی قلب, :: 19:5 ::  نويسنده : سید مهران محمدی
پرش به: ناوبری, جستجو
۲۰۰px

جراحی قلب شاخه‌ای از علم جراحی است که توسط جراح قلب بر روی قلب و عروق بزرگ انجام می‌شود. این جراحی غالبا برای درمان بیماری‌های ایسکمیک قلب (مثل جراحی کنارگذر شریان کرنری)، اصلاح عیوب مادرزادی قلب یا درمان بیماری‌های دریچه‌های قلب به‌کار می‌رود. پیوند قلب نیز یکی از اعمال جراحی قلب محسوب می‌شود.

تخمین زده می شود از هر سه بزرگسال آمریکایی یک نفر مبتلا به یک یا چند بیماری قلبی عروقی باشد . در سراسر دنیا هر ساله 1/25 - 1 میلیون جراحی قلب بزرگسال انجام میشود که شایعترین عمل جراحی قلب CABG با روش مرسوم on-pump یعنی با کمک بای پس قلبی ریوی ( CPB) میباشد. جراحی قلب گاه با روشهای برش جراحی معمولی مانند جراحی قلب باز صورت میگیرد و گاه با روشهای درون بین مانند بازکردن عروق مسدود با بالون.



چهار شنبه 18 مرداد 1398برچسب:جراحی مغز و اعصاب, :: 19:1 ::  نويسنده : سید مهران محمدی

جراحی مغز و اعصاب یک رشته‌ی پزشکی است در رابطه با پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی اختلالاتی که بر هر بخش از دستگاه عصبی شامل مغز، نخاع، اعصاب پیرامونی و دستگاه عروق مغزی خارج از جمجمه تاثیر گذار است

در ایالات متحده‌ی آمریکا

در این کشور به طور کلی یک جراح مغز و اعصاب باید چهار سال در دانشگاه، چهار سال در دانشگاه علوم پزشکی، یک سال کارآموزی (*) که معمولا وابسته به برنامه های دستیاریشان (رزیدنتی) است و پنج تا شش سال دستیاری ویژه را پشت سر بگذارد. (PGY-2-7)[۳] بیشتر دوره های دستیاری بخش های علوم پایه و پژوهش های بالینی دارند. جراحان مغز و اعصاب ممکن است دوره های آموزشی بیشتری را پس از دوره‌ی دستیاری یا در برخی موارد یه عنوان یک دستیار ارشد با کمک هزینه‌ی آموزشی پیگیری کنند. این دوره های آموزشی عبارتند از: جراحی مغز و اعصاب کودکان، مراقبت آسیب/اعصاب بحرانی (trauma/neurocritical care)، جراحی کارکردی و استریوتاکتیکی، عصب-سرطان شناسی وابسته به جراحی، پرتوجراحی، جراحی رشته های عصبی (نوروواسکولار)، ، عصب پیرامونی، جراحی ستون فقرات و جراحی قاعده‌ی جمجمه. جراحان مغز و اعصاب همچنین می توانند دوره های آموزشی (نوروپاتولوژی) و (نورو-اوفتالمولوژی) را با کمک هزینه های آموزشی بگذرانند. 




ادامه مطلب ...


پژوهش‌ها نشان مي‌دهد ؛ برخي از عادات نامطلوب در زندگي مانند سيگار يا پرهيز از خوردن صبحانه، سبب افت كارايي مغز مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مارسي پاراشيل، متخصص تغذيه و مدير تغذيه باليني در نظام بهداشتي هندريك آمريكا مي‌گويد: 3 عامل مهمي كه مي‌تواند قدرت مغز را افزايش دهد، نوع غذا، آب و اكسيژن هستند و برخي از اين عادات اين 3 فاكتور را به ميزان قابل توجهي تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند. البته ورزش و غذاي مناسب، سلامت مغز را تضمين مي‌كند.

همچنين پژوهشگران دانشگاه ايالتي آريزونا به چند عادت رفتاري اشاره كرده‌اند كه توان و كارايي مغز را پايين مي‌آورند. اين رفتارها شامل پرهيز از خوردن صبحانه، پرخوري، استعمال دخانيات، مصرف زياد مواد قندي، آلودگي هوا، كمبود خواب، كاهش تفكر مثبت و كار كشيدن از مغز به هنگام بيماري هستند.
اشخاصي كه صبحانه نمي‌خورند قند خونشان به سطح پايين‌تري افت مي‌كند. اين امر باعث تامين نامناسب مواد غذايي براي مغز و در نتيجه افت فعاليت مغزي مي‌شود. از سوي ديگر، پرخوري هم سلامت مغز را به خطر مي‌اندازد. پرخوري باعث تصلب شرائين (سختي ديواره رگ‌ها)ي مغز شده و منجر به كاهش قدرت ذهني مي‌شود. دخانيات نيز باعث كوچك شدن قابل توجه مغز شده و حتي منجر به بروز آلزايمر مي‌شود. علاوه بر اينها استفاده زياد از مواد قندي و شيرين، جذب پروتئين و مواد غذايي را متوقف و منجر به سوءتغذيه و احتمالا اختلال در رشد مغزي خواهد شد.




ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

پزشکی
پزشکی
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پزشکی و آدرس garah.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 66
بازدید کل : 11106
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1




Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال امروز